Eerste dag in de kliniek Moria - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van jan Zijp - WaarBenJij.nu Eerste dag in de kliniek Moria - Reisverslag uit Lesbos, Griekenland van jan Zijp - WaarBenJij.nu

Eerste dag in de kliniek Moria

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg jan

13 Augustus 2018 | Griekenland, Lesbos

Vanmorgen vroeg om 0720 opgehaald- ik had al ochtendduik genomen bij zonsopgang- en reisden met dokters( 4 ) en vertalers naar Moria. Het is een zeer geconcentreerde samenraapsel van en soort witte kabienes en tenten , waar 8000 mensen wonen in een kamp voor 1.5 00 . Ik moest erg denken aan de slums in Nairobie, ook de stank.
Er zijn verschillende NGO’s, zoals UN, artsen zonder grenzen,
De kliniek waar ik werk ziet geen kinderen en geen zwangeren.
Dat doen de anderen. Ook is er een Griekse organisatie, die de eerste screening doet, Mn inverband met verblijf in meer beschermde omgeving wegens ernstige psychische en lichamelijke problemen.Gevaar voor ontvoering of getraumatiseerd door ernstige martelingen.
Wij moesten naar binnen via een hek met bewaking en politie.
Het kan soms erg explosief worden en een ‘riot’kan ontstaan tussen Afghanen en Irakezen.Of Syriërs en Afrikaben uit Conga.
Vorige week was er nog een man neergestoken.
Er is een Griekse arts, die alles overziet, dan waren er 3 jonge artsen en ik oud-gediende. Omdat er een Afghaanse tolk ontbrak liepen wij daar ,smorgens vast mee, maar kon gelukkig een vrijwilliger, ook Afghaan bijspringen.
Er zijn veel psychische problemen, angst en slapeloosheid, maar ook wonden, huidziektes, zoals schurft en andere infecties.
Vandaag iemand met een epilepsie aanval.
Het was een verwarrende ervaring omdat alles wat chaotisch lijkt, maar dat moet wennen.
Er zijn 2 kamers en buiten voor de kliniek ook 2 of 3 plekken om wat eenvoudigere patiënten te zien.
Er zijn coördinatoren aanwezig die ons begeleiden en de patienflow begeleiden. Zo was er een eisende agressieve patiënt die met geduld en vasthoudendheid op zijn plaats in de rij werd gewezen.
Sommige patiënten hebben zulke vreselijke dingen meegemaakt, dat ik mij erg onmachtig voel daar iets wezenlijks in te verlichten.
Een man bijvoorbeeld, die zijn familie in Irak had verloren en zelf was verkracht.
Omdat het een internationale organisatie is en mensen met allerlei geloven hier zijn, mogen wij het niet hebben over een bepaald geloof, of ons eigen geloof.
Ook mogen wij geen persoonlijk contact maken , noch afspraken apart maken in onze vrije tijd omdat wij mensen niet apart mogen gaan behandelen en ook is er het gevaar, - en ook gebeurd- dat zulke vluchtelingen uitgekotst worden door hun eigen mensen, omdat ze een ‘ vriendje ‘ zijn van de hulpverlener.
Veel mensen proberen met zo’n verhaal of ziekte een weg te vinden om voorrang te verkrijgen in de procedure waar ze door heen moeten.Vaak willen ze dan een verwijzing naar het ziekenhuis, maar soms is dat heel oneigenlijk in deze situatie.
Dan kan ik naar de Griekse arts verwijzen.
Om 4 .30 uur werden wij opgehaald , kon ik wat boodschappen doen en dan naar het middenhuis en een weer een duik in de zee te nemen. Heerlijk!
Groetjes Jan



  • 14 Augustus 2018 - 17:26

    Wout Zijp:

    Sjonge Jan, wat een ellende. Goed, dat je daar bent om te helpen

  • 14 Augustus 2018 - 19:58

    Nelie Bergboer:

    Wat heftig allemaal en het lijkt zo hopeloos!! Sterkte hoor.

  • 14 Augustus 2018 - 20:17

    Hans:

    Het is zoals je vermoed dat het is, maar dan nog erger. Sterkte daar. Hopelijk kun je toch nog wat doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jan

Ik ben gehuwd met Magda, wij hebben 6 kinderen en 8 kleinkinderen. Nog 2,5 dag werk ik in Almelo als huisarts. Een zeer belangrijke drijfveer in mijn leven en werk is mijn geloof in Jezus als mijn Redder, God mijn hemelse Vader en de heilige Geest die mij leidt.

Actief sinds 29 Juni 2018
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 5511

Voorgaande reizen:

29 Juni 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

10 Augustus 2018 - 30 Augustus 2018

Hulp aan vluchtelingen in Lesbos

Landen bezocht: